Artonde februari

Mitt praktiserande har inte gått så värst bra de senaste dagarna. Jag har i princip inte mediterat någonting (och när jag väl har gjort det har jag inte varit särskilt koncentrerad alls), jag har knappt läst någon buddhistisk litteratur och jag har överlag inte tänkt så mycket i buddhistiska banor. Jag har levt mitt liv ungefär som innan, med undantag för att jag igår inte drack någon alkohol när jag var på Bongo.

Något jag däremot har gjort är läst. Det jag har läst är Dvärgen av Pär Lagerkvist, vilket är lite komiskt med tanke på att dvärgen i boken är lite raka motsatsen till hur en buddhist bör vara. För att citera baksidan: "han betraktar sin omvärld med kalla grå ögon, och nästan allt han ser fyller honom med förakt och avsky: kärlek, ideal och drömmar, vetenskap och konst - allt som är fritt och mänskligt i positiv mening. Hans livsluft är list och lönnmord, grymhet och förstörelse. Han kan bara förstå det han hatar, och han vet att makten alltid behöver honom."

Man skulle kunna säga att jag genom att ha läst den i alla fall vet vad som inte är önskvärt, vilket inte är så dåligt det heller. Fortsättningsvis ska jag dock försöka ta mig i kragen och verkligen gå in för mitt praktiserande, på samma sätt som jag gjorde i början av månaden. Jag skulle kunna beskylla yttre faktorer såsom skolarbeten, kamrater och saker att grubbla på för min lathet, men det håller inte för en närmare granskning eftersom jag har spenderat minst lika mycket tid åt att göra ingenting vettigt alls.

Med det skrivet återstår idag bara två saker innan jag viger tiden åt min skönhetssömn: meditation och en stunds studerande!

2 kommentarer:

  1. Du är inte ensam om att tappa motivationen, det bästa för motivationen är att hitta andra att meditera med. Då ser man att man inte är ensam i sitt strävande. Själv går jag till ett Yogaställe i S-vall som har gruppmeditation 1 gång i veckan. Jag ser att in-sidan i jkpg har sånt med kanske?
    http://www.in-sidan.se/schema-var-2010/
    /Petrus

    SvaraRadera
  2. Det låter onekligen som en god idé för att hålla motivationen uppe. Om det inte vore så illa att jag inte har råd och att jag är uppbokad på torsdagar hade det definitivt varit något att tänka över, om jag känner att jag vill fortsätta meditera även efter februari.

    SvaraRadera